رازنما

پیر ما گفت که جنگ است، قلم بردارید

رازنما

پیر ما گفت که جنگ است، قلم بردارید

سقوط کاخ سفید "White House Down" فیلمی اکشن به کارگردانی رولند امریش و محصول سال ۲۰۱۳ آمریکا است. داستان فیلم دربارهٔ یک حمله به کاخ سفید است که از یک طرف مهاجمان در پی به گروگان گرفتن رئیس جمهور آمریکا با نام جیمز ویلیام ساویر (یک فرد سیاه پوست که از نظر ظاهری شباهت زیادی به باراک اوباما دارد) هستند. علت حمله توافقی است که قرار است بین ریاست جمهوری ایران با نام رییس جمهور الشریف و آمریکا صورت بگیرد. مخالفان این توافق در این فیلم شرکت هایی که در حوزه صنعت دفاعی فعالیت دارند هستند. در آمار هزینه تهیه این فیلم 150 میلیون دلار ذکر شده است،


در این فیلم به شکل عجیبی سعی به صالح نشان دادن ریاست جمهوری آمریکا با عنوان کردن این موضوع که حضور ایالات متحده در خاورمیانه(!) سبب پیشرفت در آموزش،تغذیه، سلامت و زیرسازی در خاور میانه(!) شده و از این جهت حفظ عنوان رهبری جهان یا همان پروژه نیمه سوخته کدخدایی جهان و دهکده جهانی برای آمریکا لازم دانسته شده یعنی آمریکا تنها کشوری است که داوطلبانه در حال خدمت رسانی است در ظاهر(که البته ای کاش حد اقل ظاهری بود!)، در ترجمه فیلم بارها رییس جمهور آمریکا خود را رهبر دنیا خطاب میکند مثلا در پاسخ منفی یکی از ماموران ویژه خود می گوید: اگر رییس جهان آزاد(!) بخواهد پس می شود؛ و یا بخش های دیگر فیلم که خود را رهبر دنیا خطاب میکند. از طرفی یکی از علت های توافق با ایران جلوگیری از جنگ و به شکلی تامین امنیتی خاص در خاورمیانه (اصطلاهی که در این فیلم زیاد استفاده شده اما صحیح آن غرب آسیاست)مطرح شده؛ ولی اینکه توافق با ایران جلوگیری از چه جنگی می کند و یا امنیت چه کشوری را تضمین می کند به شکل آشکار بیان نشده.

بخشی از دیالوگ ضمینه فیلم در سخنرانی رییس جمهور آمریکا: ما صحبت های تاریخی را با رییس جمهوری ایران الشریف آغاز کردیم، که در منطقه ایشان صلح برقرار کنیم، آمریکا به تنهایی از پس این کار بر نمی آید. ما حمایت کامل دوستانمان را نیاز داریم، ولی می توانیم قدم اول را برداریم و بیایید این معاهده را امضا کنید.

به نظر شما حمایت کامل دوستانمان را نیاز داریم اشاره به چه کسانی است؟ آیا می توان دوستان را در مورد اعضا گروه 5+1 استفاده کرد؟ یعنی حمایت کامل این شش کشور جهت توافق آمریکایی با ایران!

در میان هیاهوی رفت و آمدها در این فیلم در اخباری که از تلوزیون ها پخش میشود مدام از توافق تاریخی به شکل "توافقی تاریخی، پیشنهاد رییس جمهور سایر به رییس جمهوری ایران الشریف" استفاده شده که ذهن مخاطب را درگیر میکند، یا در جایی دیگر مجری برنامه خبری میگوید: آیا رییس جمهور میخواهد با ایران صلح برقرار کند؟

اما موضوعی که بیشتر از همه نظرم را جلب کرد تا این یادداشت را تهیه کنم قضیه ای سازهای مخالف فرانسه در مذاکرات ژنو3 بود که در این فیلم هم از آن یاد شده بود،صبح روز جلسه، همسر سایر(رییس جمهور آمریکا) به اسم بانوی اول، از فرانسه با وی تماس می گیرد:

سایر: سلام عزیزم وضعیت فرانسه چطوره؟

بانوی اول: سخت میشه راضیشون کرد معاهده را امضا کنند. اونجا وضعیت چطوره؟

سایر: (اسم یک شخص نامعلوم به احتمال زیاد یک نماینده کنگره) این کلید اصلیه، اگه اون رو از دست بدیم رای جنوبی ها را از دست داده ایم.
اگه نتونم کاری کنم دور بعد در انتخابات هیچ شانسی ندارم.


البته در این فیلم به مخالفت عرب ها هم نسبت به توافق با ایران اشاره شده، توسط یک دختر بچه که در تور بازدید از کاخ سفید بود؛ که این موضوع هم دست کمی از قضیه مخالفت های فرانسه ندارد.

این فیلم را می توان به نوعی تبلیغ اتخاباتی باراک اوباما دانست، مثلا همین دیالوگ"اگه نتونم کاری کنم دور بعد در انتخابات هیچ شانسی ندارم" اشاره به تلاش گسترده اوباما برای در نظر گرفتن منافع مردم آمریکا در قضیه مذاکرات است و اینگونه بر میتاباند که هیچ حرفی از در نظر گرفتن منافع رژیم غاصب صهیونیستی در میان نیست. در ادامه فیلم هم خطب به تور بازدید از کاخ سفید می گوید: به رای و حمایت شما نیاز دارم. می دانیم که مردم آمریکا نسبت به در نظر گرفتن بیش از حد منافع اسرائیل به جای منافع خودشان ناراضی هستند.

در قسمتی دیگری از فیلم وقتی رییس جمهور در اتاق بیضوی در حال گفتگوی تلفنی با سخنگو یا وکیل خود می باشد در مورد یک تماس تلفنی با رییس جمهور ایران حرف میزند و قول های رییس جمهوری ایران:

رییس جمهور: من شش ماه پیش با رییس جمهوری ایران صحبت تلفنی صحبت کردم. اون به من اطمینان داده.

سخنگو: و تو حرفش رو باور می کنی؟

رییس: باور میکنم.


در این فیلم از حمله هایی توسط آمریکا به ایران حرف زده شد، که قبل از اجرا لغو شده بودند اما با این حال گروه آمریکایی تلفات داده بودند، که یکی از اونها پسر یکی از محافظین رییس جمهور آمریکا بود که در آخر بخاطر کشته شدن بی ثمر کشته نشدن پسرش اقدام به حمله اتمی به ایران می کند که البته بی نتیجه می ماند.

اما موضوع مهمی که قابل اهمیت است، چطور می شود که در این فیلم از سختی قبول کردن توافق از طرف فرانسه سخن به میان می آید و بعد ما در مذاکرات ژنو3 شاهد ساز مخالف فرانسه هستیم، آیا این جریان به صورت اتفاقی بوده؟


لحظه انفجار در کاخ سفید

تیم امنیتی رییس جمهور بعد از انفجار


سعی و تلاش گروه تروریستی وارد شده به کاخ سفید جهت حمله به ایران



پی نوشت: اولا من کارشناس نیستم و این متن رو اونطوری که خودم فهمیدم تا حدودی نوشتم. دوما اگه زیاد دقیق نبودم مث همیشه ببخشید.

ضمنا با رجوع به این صفحه در بخش اخبار مرتبط میتوانید صحت اتفاقات افتاده در فیلم را در صحنه مذاکرات ژنو3 از زبان خبرگزاری تسنیم ببینید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۰۴
فرزاد سیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی